Avokado

Jag är så förälskad i denna ... grönsak? Frukt? 
Avokadon, eller "advokaton" som min lillasyster sa när hon var yngre, har nyligen trätt in på mitt frukostbord. Förut åt jag den endast till sallader eller i tacosen, men nu äter jag en halv avokado nästan varje morgon. 



                   


Avokadon är en superfrukt. Avokado är sprängfylld med nyttiga fetter som både kan förebygga rynkor och förbättra hjärnkapaciteten. Fettet - enkelomättat fett - tros minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Den är rik på antioxidanter, folsyra, kalium, A-, B- och C-vitamin och fler viktiga näringsämnen. Den har även utmärkta egenskaper då den ofta används till skönhetsvård. Till exempel till hårvård eller hudvård. De enkelomättade fettsyrorna i avokadooljan är exakt vad huden behöver. De löser upp fett och smuts och tillsammans med en skrubb ges en djup rengöring. Avokado är ett särskilt bra val för torr hy.

Avokado missfärgas, oxiderar, när den är uppskuren och utsätts för syre. Då kan man antingen droppa på lite citronsaft på avokadon och/eller låta avokadokärnan ligga kvar bland den ouppätna avokadon så att behåller den färgen längre. 

För att din avokado ska mogna snabbare ska du först och främst tänka på att förvara den i rumstemperatur. För en ännu snabbare mognad kan du låta den förvarass bredvid äpplen, gärna i samma plastpåse. Äpplena kommer att avge ämnen som stimulerar avokadons mognad. Själv tycker jag inte att det är så gott när avokadon är för mogen. Precis som med banan eller annan frukt.

Så, nu kan ni fortsätta äta era avokados med gott samvete :)



Kommentarer
SARAH CARLSTEN

Ha en bra fredag! :D



/ http://sarahcarlstens.blogg.se

2012-05-24 @ 23:29:37
URL: http://sarahcarlstens.blogg.se/
Ida

Det är fantastiskt gott, och ännu godare är att göra en smarrig guacamole av den! Omnomnom.

2012-05-25 @ 20:55:14
URL: http://kawrtnee.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

TrueSkinnyLove

Kampen mot det onyttiga börjar här.

RSS 2.0